Er du gymnasieelev og har lyst til at opleve maden fra en anden vinkel end den du ellers plejer? Så har du nu muligheden for at prøve begge ting i sammenspil med hinanden. FilmSelvSkab inviterer nemlig til filmfremvisning og mad-workshop for dig og dine klassekamerader.

Vi viser filmen “Little Forest”, som er en anderledes film, der har fokus på de forskellige glæder ved maden. Ideen er at du skal lade dig inspirere af filmen og bruge inspirationen til at lave et lækkert måltid i fællesskab med dine klassekammerater.
Din klasse kom til en anderledes filmvisning, når vi præsenterer Junichi Moris film ”Little Forest“.

Little Forest/Summer – Autumn (jap: Ritoru Forest, Natsu Hen – Aki Hen) handler om, hvordan den japanske pige Ichiko lærer at stå på egne ben og klare sig selv, ved hjælp af årstidens råvarer og ressourcer. Den 19-årige Ichiko har studeret i storbyen, men vender tilbage til sin hjemby Komori. Komori er en lille landsby i Tohoku området i det nordøstlige Japan. Dette er et tyndt befolket område, hvor Ichiko bor alene, da hendes mor forlod hende 5 år tidligere uden nogen forklaring. Der er ingen supermarkeder eller nærbutikker i nærheden, så Ichiko lever af naturen. Hun gror sine egne ris, passer haven og laver måltider ud af sæsonens råvarer indsamlet fra de omkringliggende bjerge og marker. Selvom naturen byder på sæsonens råvarer, er der også udfordringer i at leve efter sæson. Ichiko genopdager sig selv efter tiden i byen og får energi ved at spise lækre, naturlige fødevarer samtidig med at hun genfinder sit bånd til landsbyen. “Little Forest” er i 4 afsnit af hver en times varighed og som følger årstiderne.

Filmen er en filmatisering af Daisuke Igarashi’s mangaserie “Little Forest,” som er inspireret af Miyazakis filmklassiker “Min nabo Totoro.” Filmens skildring af den selvstændige pige, Ichoki, naboerne og naturen har mange lighedspunkter med “min Nabo Totoro” i dens skildring af Japans kultur og traditioner.

Idéer til emner i undervisningen
Hvis klassen ønsker at beskæftige sig videre med filmen, har vi udvalgt et par temaer fra filmens handling. Disse skal ses som inspiration:

Selvforsyning: Ichoki er næsten selvforsynet når det kommer til mad som hun selv dyrker og høster, samler og kultiverer. Det kan virke inspirerende for andre som måske ønsker at finde deres egen mad og på den måde være uafhængig af, hvad man har råd til.

Ensomhed: Ichiko har studeret i en større by, hvor hun ikke fik opbygget en vennekreds, mens hun læste. Selvom hun nu bor alene, er hun mindre ensom end hun var, da hun boede i byen. Hendes nye vennekreds omfatter dog ikke kun hendes egen aldersgruppe, men også hendes venners forældre, bedsteforældre og naboer.
By/land: Filmen viser fordele og ulemper ved at bo i byen og på landet.

Bæredygtighed: Ichiko bruger ænder til at vedligeholde sine rismarker. Ænderne spiser ukrudt, samt insekter og deres afføring gøder risen. Filmen viser ligeledes, hvordan man sanker og høster med respekt for naturen samt planlægger næste års måltider ved at så,høste og konservere.

Dyrkning: Filmen viser, hvordan afgrøder på forskellig vis gror bedst. Ofte er det råvarer vi kender såsom gulerødder, spinat og tomater men der er også mere eksotiske afgrøder, eksempelvis ris.

Japansk kultur: Japansk fokus på natur og kultur sættes i stærkt relief i film som “Min nabo Totoro” og “Little Forest”.

Mediefag: Hvorfor er Manga så stor i Japan og hvad kan “Slice of life” genren. Her tænkes både på film og skrift. Og har vi nogle lignende genrer i Europa?

Madinnovation: Little Forest viser årstidens forskellige råvarer, og hvordan man vedligeholder marker, høster grøntsager, samler, finder inspiration til nye retter, og nye måder at tilberede kendte råvarer på. Filmen giver en godt indblik i, hvad det betyder at klare sig selv og finde sine egne rødder, med fokus på ernæring.